Valokuvaajat! Pitäisikö sinun myydä digitaalisia tiedostoja? Osa 1: Riskit

Kategoriat

Esittelyssä olevat tuotteet

Pitäisikö sinun myydä digitaalisia tiedostoja?

Yhä useammat valokuvaajat myyvät digitaalisia tiedostoja joko tulosteiden lisäksi tai niiden sijaan. En ole varma, mitä tapahtui ensin tässä kananmuna-skenaariossa - alkoivatko valokuvaajat markkinoida digitaalisia tiedostoja markkinaosuuden saamiseksi; tai asiakkaiden kysyntä pakotti valokuvaajat aloittamaan digitaalisten tiedostojen toimittamisen. Joko niin, se on nyt yleinen osa teollisuutta. Tässä on nopea kysely MCP Actions Facebook -sivulta, jossa kysytään, myyvätkö valokuvaajat tiedostoja CD- tai DVD-levyillä. Muista lisätä myös vastauksesi.

Portfoliosuunnitteluvaiheessa olevalle uudelle valokuvaajalle digitaalisten tiedostojen toimittaminen asiakkailleen näyttää tarpeelliselta ja järkevältä toiminnalta; ja tänä digitaalisena aikakautena yleisön jäsenet omaksuvat sen. Havaintojeni perusteella on ilmeistä, että monet näistä kuvista myydään liian halvalla, jotta markkinat voisivat ylläpitää niitä. Paljon on jo kirjoitettu muualla on tärkeää, että valokuvaajat antavat todellisen arvon työhönsä (taito, aika, kulut jne.), joten en toista sitä täällä.

Sen sijaan keskustelen myynnin teknisistä riskeistä ja strategioista digitaaliset kuvat. Totuus on, että valokuviesi julkaiseminen digitaalisessa muodossa on vaaraa.

Digitaalinen valokuva ei ole vain joukko pikseleitä. Se on luomuksesi, visio, taiteesi. Suunnittelet sen, sieppaat sen ja muokkaat sitä, kunnes se näyttää täsmälleen haluamallasi tavalla. Et halua näyttää keskeneräistä todistetta asiakkaalle, aivan kuten kokilla olisi inhoa ​​palvella puolivalmistettua ateriaa ruokasalissa.

Mutta kun luovutat digitaaliset tiedostosi yleisölle, luovut työn hallinnasta. Vaikka annatkin selkeästi muotoillun "Käyttöoppaan" (ja sinun pitäisi ehdottomasti), monet laatutekijät ovat yhtäkkiä ulottumattomissasi:

1. Tulostaminen. Mistä asiakkaasi saa tulosteita? Hyvä laboratorio vai kamala halpa? Hyvä kotitulostin vai vieläkin kamala halpa?

2. Koko. Valitsevatko he tiedostokoon ja -laadun mukaisen tulostuskoon?

3. Rajaus. Jos heidän valitsemansa painokoko vaatii rajausta (esim. 8 × 10), kunnioittavatko he sävellystäsi? Vaivautuvatko he edes tarkistamaan rajausta ennen kuin painat “tulosta”? Vai ovatko odottamattomat raajojen kyljykset päivän järjestys?

4. teroitus. Onko tiedostoon käyttämäsi teroitus sopiva heidän valitsemaansa tulostustapaan ja kokoon?

5. Frank-setä. Tämä on pahin. Se ei tietenkään ole Frankin setä, se voi olla serkku Frank tai kaveri Frank tai Frances-täti. Joku, jolla on kalibroimaton näyttö, hämmentävä kopio Photoshopista ja innostus "korjata" kuvasi asiakkaallesi ennen kuin he tulostavat ne. Pelkää hyvin Frank-setää.

Mikä tahansa yllä olevista tekijöistä saattaa johtaa siihen, että valokuvasi roikkuu asiakkaasi seinälle kamala. Jos uskot, että suusanallisesti on tehokkain markkinointityökalusi, harkitse tätä keskustelua:

"Kaksi sokeria ja vain ripaus maitoa, kiitos. Voi, näen, että perhekuvasi on painettu! Minulla on oltava lähempi vessa ... oi rakas, miksi näytät kaikki keltaiselta? Ja miksi pieni Jimmy on puoliksi pilkottu?"

"Kyllä, olemme myös hieman pettyneitä siihen."

"Kuka otti sen sinulle?"

”Se oli valokuvaaja tiellä, jota kutsuttiin [lisää nimesi tähän]"

”Voi minua. En tule soittamaan heille. "

Ilmeisesti kuvaan täällä pahinta tapausta. Useimmissa tapauksissa kauniit valokuvat tuottavat positiivista suusanallisesti ja laajentavat asiakaskuntaasi. Mutta riski on aina olemassa. Ainoa tapa luoda luodinkestävä maine on ylläpitää 100%: n tulosteiden hallinta; ja ainoa tapa tehdä se on pitää digitaaliset tiedostot itsellesi.

Kaikesta huolimatta tiedän, etten voi pysäyttää vuorovettä. Digitaalisten tiedostojen myynti on nyt vakiintunut käytäntö, ja monet valokuvaajat tuntevat olevansa velvollisia tekemään niin, vaikka eivät todellakaan halua.

Keskustelen huomenna osassa 2 parhaista mahdollisista käytännöistä valmistellessasi digitaalisia tiedostoja asiakkaallesi riskien minimoimiseksi.

Damien on retusoija, restauraattori ja Photoshop-tutori Australiasta, jolla on laaja maine kuvien vianetsintänä niille vaikeasti muokattaville valokuville. Voit nähdä hänen työnsä sekä laajan valikoiman artikkeleita ja oppaita hänen blogi.

MCPA-toiminnot

Ei kommentteja

  1. StacyN tammikuussa 19, 2011 klo 9: 14 am

    Tämä on erinomainen luku kaikille, jotka harkitsevat tiedostojen kääntämistä. Vaikka minulta kysytään tästä jatkuvasti, olen voimakkaasti pidättäytynyt tekemästä niin - juuri kuvailemistasi syistä.

  2. jeni tammikuussa 19, 2011 klo 9: 20 am

    "Digitaalisten tiedostojen myynti on nykyään vakiintunut käytäntö, ja monet valokuvaajat tuntevat olevansa velvollisia tekemään niin, vaikka eivät todellakaan halua." Kuinka voin siis poistua lopusta ja pysäyttää myytävien tiedostojen virtauksen?

    • Troija Tammikuussa 25, 2014 klo 2: 53 pm

      Olen erikoistunut valokuvaaja (autotapahtumat) enkä halua myydä tulosteita, mutta onko resoluutiokoko, joka näyttää hyvältä taustakuvana tietokoneeltasi, mutta todella huono, jos he yrittävät tulostaa ne? Mikä on hyvä hinta nämä tiedostot?

  3. Amanda Caps tammikuussa 19, 2011 klo 9: 21 am

    hei - Olen yksi niistä valokuvaajista, joka myy hänen kuviaan. En tehnyt sitä eniten aikaa, ja lopulta annoin periksi asiakkaan painostukselle! Annan heille ohjeet siitä, missä ja miten tulostetaan, ja mistä ei tule tulostaa. Minun on kuitenkin tunnustettava, etten ole koskaan ajatellut Frank-setää, ja hän antaa minulle vilunväristyksiä.

  4. Albert Rayl tammikuussa 19, 2011 klo 9: 28 am

    Toki myy kuvasi ja sisällytä lentäjä, jonka mukaan Al tekee niistä digitaalisen videon, digitaalisen muistikirjan, seinämuotokuvan ja paljon muuta, jotta hän voi lisätä myyntiään parilla tuhannella dollarilla. Tämä on monien valokuvaajien mentaliteetti nykyään. Henkilö, joka antaa tai myy kuviaan CD- tai DVD-levyllä, ei ole ammattilainen - ajanjakso…. Jotkut ovat siinä "nopeaa pukua" varten. Tämä ei ole ammattilainen. Kohtuullinen hinnoittelu, toistuvat asiakkaat koko elämänsä ajan tekevät sinusta rikkaan. On ehdottoman hullua - hullua ja muuta antaa tai myydä kuvia. Ainoa aika ja paikka, jolla kuvia tulisi käsitellä tällä tavalla, olisi kaupallinen tuote, joka on tietysti otettu huomioon.

  5. Christine tammikuussa 19, 2011 klo 9: 29 am

    Nämä ovat kaikki päteviä kohtia ja varmasti ajateltavia asioita tarjotessasi digitaalisia tiedostoja. Kuluttajana haluan kuitenkin digitaalisia negatiivisia ominaisuuksia, ja epäröin käyttää valokuvaajaa, joka ei tarjonnut minulle vaihtoehtoa. Tämä keskustelu muistuttaa minua musiikkiteollisuudesta ja sen reaktioista digitaalisiin musiikkitiedostoihin. Todellisuus on, että maailma on kohti digitaalista kaikkea, ja jos me valokuvaajina emme selvitä tapaa työskennellä tekniikan kanssa sen sijaan, että pitäisimme kiinni vanhentuneesta toimitusmallista, tulemme kamppailemaan saadaksemme kiinni. tiellä. Luulen, että keskustelussa on keskityttävä siihen, miten voimme parhaiten suojata itseämme ja taidettamme tarjoamalla digitaalisia tiedostoja, koska en usko, että kukaan muu kuin maailman Anne Geddes pystyy tarjoamaan digitaalisia tiedostoja noin viiden vuoden kuluttua. Yksi idea, jonka pidän, on 5 x 7 viitetulosteen antaminen tiedostojen kanssa, jotta asiakkaat voivat nähdä, miltä tulosteen tulisi näyttää. Valokuvaajan tehtävä on kouluttaa asiakasta tulostamiseen, rajaamiseen jne. Paljon tästä tulee asiakassuhteista.

  6. angie tammikuussa 19, 2011 klo 9: 37 am

    Kiitos ja amen. En ole eikä todennäköisesti koskaan myy täydellisiä res-tiedostoja asiakkailleni (ei valokuvaaja, ei-kaupallinen). Kopiopaperille painetut muotokuvat ovat juuttuneet mummon jääkaappiin? Se tapahtuu. Kouluta asiakkaitasi taiteen arvoon ja laatuun. 😉

  7. Lori Orr tammikuussa 19, 2011 klo 10: 07 am

    Olen ollut ammattikuvaaja noin 5 vuotta. Koulutuksen jälkeen olen työskennellyt upean lapsivalokuvaajan palveluksessa, sitten toiminut hääkuvaajana avustajana, ennen kuin avasin oman lapsi- / perhekuvayritykseni. Olen sittemmin päästänyt kyseisen yrityksen irti, puuttuu suuresti valokuvaus, mutta sanon: "En vain ole liike-elämän henkilö." Rehellisesti, tämä asia on yksi tärkeimmistä syistä siihen. Vaalia kuviani. Vietän niin paljon aikaa niiden parantamiseen juuri niin kuin haluan heidät, ja ihailen ehdottomasti laboratorioani, että se saa minut hieman vatsastani ajattelemaan, että nämä tulostetaan kauhealle tulostimelle ja näytetään ”työni”. Kuitenkin, kun ihmiset kysyvät myyvätkö digitaaliset kuvani ja kuulevat, että en, minusta tuntuu siltä, ​​että minua unohdetaan nopeasti. Olivatpa he sitä mieltä, että olen ahne, pilkkaava tai mikä tulee mieleen. Minusta tuntuu niin syylliseltä ja se rikkoo sydämeni. Kuinka autamme asiakkaitamme ymmärtämään eikä tuntemaan painostusta uhraamaan työtämme?

  8. Skotlantilaisbaskeri tammikuussa 19, 2011 klo 10: 16 am

    Olen täysin samaa mieltä Christinen kanssa. Se on digitaalinen maailma, ja sen sijaan, että pakenemme muutoksesta, meidän on omaksuttava se ja selvitettävä, kuinka suojella itseämme tarjoamalla ehdotuksia aivan kuten Christine teki virassaan. Kiitos artikkelista. Suuri keskustelu ja kun käydään hyviä keskusteluja, se voi johtaa vain upeisiin ratkaisuihin! 🙂

  9. Meagan tammikuussa 19, 2011 klo 10: 17 am

    Upea artikkeli. Odotan osaa 2.

  10. Monica tammikuussa 19, 2011 klo 10: 17 am

    Hienoja pisteitä! Myyn CD-levyjä vain, kun asiakkaani muulla tulostuspaketilla kuin minä en myy, myyn myös CD: n vain muokatuilla tiedostoilla. Olen ä »« lukenut artikkeleitasi!

  11. Shena Luna tammikuussa 19, 2011 klo 10: 21 am

    Todella totta Christine!

  12. Diane M. tammikuussa 19, 2011 klo 10: 37 am

    ajankohtainen! Olen juuri uudistanut hinnoitteluni / kokoelmani tämän ongelman perusteella. Näin viikonloppuna artikkelin siitä, että suurin osa asiakkaista ei koskaan tulosta mitään CD: ltä. Joten ajattelin "mikä on tarkoitus?" No, he kaikki ajattelevat haluavansa sitä ... loppujen lopuksi on digitaalinen aikakausi ... joten miten pääsen eteenpäin tämän "CD: lle vai ei CD: lle?" käyrälle? Joten päätin tehdä muutaman "fyysisen" osan paketti, kuten yksi mukava kangas tai taidepainatus heidän seinälleen, ja muutama muu lehdistön herkku - mutta olen myös mukana hauskoja multimediatuotteita, joita he voivat laittaa iPhonelle tai verkkosivustolle ... ajattelin, että voisin myös mennä virtauksen kanssa mutta vie se pidemmälle ja omaksua se. Tällä tavalla asiakas saa tarpeeksi digitaalista, he eivät todennäköisesti kosketa kyseistä CD-levyä muille kuin fb-jaetuille kuville, ja tiedän, että heillä on joitain fyysisiä esineitä saadakseen sen "vanhanaikaisen" jännityksen pitämällä kaunista valokuvataidetuotetta kädessään. ja ripustetaan yksi seinälle. Voita voitto minusta huolimatta ja minulla on ollut kaksi asiakasta sunnuntain jälkeen ostamassa ajatusta, että "shoot'n'burn" ei ole enää tarjous, mutta katsokaa, mitä hienon paketin saat!

  13. Michelle tammikuussa 19, 2011 klo 10: 46 am

    Hienoja kohtia, Christine, ja hyvin sanottu! Sekä valokuvaajana että kuluttajana näen 5 × 7-tulosteiden tarjoamisen arvon (sekä valokuvaajalle että kuluttajalle) osoittamaan, millainen laatu ja kuvat PITÄÄ näyttää, jos ne tulostetaan valokuvaajan vaatimusten mukaisesti, Ammattilaboratorio. Fyysisen painon (kaiken kokoinen), jonka kuluttaja voi nähdä, käyttö on erinomainen koulutusväline, jonka avulla valokuvaaja opettaa asiakkailleen, kuinka ammattimaisten kuvien tulisi näyttää.

  14. Väkänen tammikuussa 19, 2011 klo 10: 50 am

    Onko minun ajatellut tätä odottaen innokkaasti huomisen viestiä 🙂

  15. Jen S. tammikuussa 19, 2011 klo 11: 04 am

    Minulla oli kaikki painettu hinnoitteluopas valmiina verkkosivustollani, olin valmis lähtemään. EI YKSI HENKILÖ edes ilmaissut kiinnostusta 3 kuukaudessa. Joten pyysin ympärilläni selvittämään, mitä ihmiset haluavat, ja se oli digitaalisia kuvia. Suurin osa heistä tulostaa vain muutamia, mutta haluaa loput blogeilleen, FB: lle jne. Heti kun muutin pakkausni sisällyttämään CD-levy kuviin, olin yhtäkkiä kiireinen. Se on niin turhauttavaa, koska minusta tuntuu, että väestörakenteeni päättivät pakettini ja hinnoitteluni.

  16. Damien Tammikuussa 19, 2011 klo 12: 25 pm

    Kiitos kaikille. En odottanut saavan aivan niin kiihkeää vastausta, mutta olen iloinen siitä, että olen herättänyt jonkin verran keskustelua. Koska en ole itse valokuvaaja, minulla ei ole todellisia "investointeja" tähän numeroon, joten toivon, että " Christine, toivon, että osa 2 tyydyttää sinua 🙂

  17. Selena Tammikuussa 19, 2011 klo 4: 27 pm

    Pyydän valokuvaajia harkitsemaan jotain asiakkaan näkökulmasta. Asiakkaalla ei ole aavistustakaan missä olet 5 vuoden kuluttua. Entä jos he haluavat uuden painoksen tiellä, etkä enää ole liiketoimintaa? Heidän ostamiaan tulosteita ei voida tulostaa missään ilman tekijänoikeusjulkaisua. Se olisi minulle hyvin häiritsevää asiakkaana, minkä vuoksi palkkan vain valokuvaajia, jotka myyvät digitaalikuviaan. Odotan tietysti maksavan heistä korkeamman hinnan, mutta mielestäni minulla on oltava ne. En voi ennustaa (eikä todennäköisesti varaa) kaikkia tulosteita, joita tarvitsen tältä istunnolta koko loppuelämäni ajan. Hmm, ehkä se on idea, ehkä voit rajoittaa tulostamista tietyksi ajaksi, mutta vapauta 2 vuoden kuluttua tekijänoikeudet ostajalle. Ymmärrän kuitenkin artikkelissa esitetyt seikat, koska en halua minun Frank-setä on muuttanut kuvia, jotka ovat siirtyneet työstäni. : O

  18. Anita Tammikuussa 19, 2011 klo 4: 50 pm

    Toinen näkökulma: kun ammattivalokuvaaja liittyy ammatilliseen ulkoistamislaboratorioon, tämä laboratorio tarjoaa: erikokoisia tulosteita, lukuisia tuotteita, jakamista sosiaalisten verkostojen välillä, tiedostojen ylläpitoa / monien vuosien ajan, joten levyn väärästä sijoittamisesta ei tarvitse huolehtia /, päällä rivi diaesitykset, miksi asiakkaiden on omistettava levy loppujen lopuksi? Haluan suojella kuvataiteilijoiden työn laatua, säilyttää alkuperäinen sävellys, kuvan sävy ja yleinen laatu. Ja btw, jonkin verran analogiaa toiseen kuvataiteeseen: oletko koskaan nähnyt tilaustyön maalauksen kokoa, uudelleenmaalaamista, asiakkaan koskettamista sen jälkeen, kun pala on tuotu kotiin taidemaalarin studiosta?

  19. Lori Tammikuussa 19, 2011 klo 5: 35 pm

    Ajoissa !! En pidä tarjoamasta niitä lainkaan, mutta äskettäin tunsin painostusta antaa pienikokoisia tiedostoja leikekirjaan. Asiakas ei ollut onnellinen ja vaati korkean resoluution tiedostoja - ampumisesta, johon hän maksoi 80 dollaria. En ole antanut heille. Harkitaan jäljellä olevien istuntojen palauttamista ja lääketiedostojen antamista. Emme ole ottelu! Ja yksi kuvistani päätyi hänen blogiinsa - ilman lupaa tai valokuvahyvitystä.

  20. Tarryn Tammikuussa 19, 2011 klo 6: 12 pm

    Palkkasimme ammattimaisen valokuvaajan ottamaan poikien kuvia muutama kuukausi sitten. Hän teki kaunista työtä, ja ostimme useita tulosteita. Osa painopaketista oli digitaalisia tiedostoja, ja hän antoi yksityiskohtaiset ohjeet siitä, miten ja missä ne tulostetaan. En todennäköisesti päädy tulostamaan niitä, totuuden mukaan. Mutta oli niin vaikea valita, mitkä tulosteet halusimme ostaa, ja mahdollisuus valita myös 25 digitaalista tiedostoa teki siitä paljon helpompaa. Asiakkaana on todella vaikea valita kuvasi ja erityisen vaikea valita heidät hylätyt rakkaasi kuvat. Toisessa huomautuksessa luulen, että ihmiset, jotka tulostavat ammatillista työtä Walmartissa tai Costcossa, skannaavat heidät laittomasti ja tulisivat, jos heillä ei silti olisi digitaalista tiedostoa. Jos heillä ei ole kohteliaisuutta ja arvostusta työhösi digitaalisella tiedostolla, heillä ei ole samaa kunnioitusta skannattavan paperiversion kanssa.

  21. Lareina Tammikuussa 19, 2011 klo 6: 18 pm

    Kauan sitten ennen kuin olin valokuvaaja, olin äskettäin avioitunut upouuden vauvan kanssa. Tunsin, että ainoa vaihtoehto oli mennä Searsiin valokuville. Olimme köyhiä ja meillä oli vain muutama kuva vauvastamme. Naivisti minä kuitenkin, että jonain päivänä minulla olisi tarpeeksi rahaa ja palaan muille kauniille vauvakuvilleni. Kymmenen vuotta kului, ja katsoin sitä pientä seinää 8 × 10 ja tajusin, että minulla on nyt rahaa palata takaisin kaikkiin tulosteisiin, jotka minun on hylättävä. Soitin Searsille ... ... heillä ei enää ollut negatiivisia minua. Tuhoutuneena lupasin itselleni, että panen sydämeni ja sieluni valokuvaan, enkä koskaan enää tunne sitä. En myöskään halua kenenkään muun nuoren (tai vanhan) äidin tarvitse tuntea niin. Asiakkaamme etsivät meitä auttamaan heitä saamaan aikaan hetken, joka kestää ikuisesti. Kuitenkin kangas, tulosteet ja valokuvakirjat eivät ole, ja ne selviävät harvoin talotulipaloista. Muutamassa paikassa säilytetyt digitaaliset tiedostot voivat… Oletko vastuussa asiakkaiden digitaalisten tiedostojen säilyttämisestä 50 vuoden ajan tällaisessa hätätilanteessa? Jos olisin taidemaalari ja joku perhe maksoi minulle heidän kuvansa maalaamisesta, he olisivat kauhistuneita, jos perisin heiltä lisämaksun ja antaisin heille sitten kopion maalauksestani. Jos joku maksoi minulle ompelemaan pallopuvun ja vuotta myöhemmin hän leikkasi mekon minipukuun…. Hän voi tehdä niin, hän on jo maksanut palvelustani ja tuotteestani, näen todella tämän toisen puolen. Vietän työhöni yhtä paljon aikaa kuin kukaan muu. En halua kenenkään luovuttavan töitään ilmaiseksi, mutta yritä miettiä, mikä toi sinut valokuvaukseen.

  22. Ei vakuuttunut Tammikuussa 19, 2011 klo 8: 04 pm

    Minulla on Frank-setä. Tässä tapauksessa se oli toinen ammattikuvaaja. Hän oli morsiusneito eikä ilmeisesti voinut olla päivän valokuva, joten minulle annettiin työ. Tein virheen myydä heille digitaaliset tiedostot ja sen jälkeen yksi kuvistani ilmestyi morsiamen Facebook-profiilikuvana. Sanon, että se oli vain minun valokuvani, koska se ei todellakaan ollut kuva, jonka annoin heille. Joku (oletan, että se oli morsiusneito / valokuvaaja) muokasi kuvaa uudelleen ja mielestäni se näyttää nyt inhottavalta. TODELLA vaikuttamaton photogin osoittamasta ammattitaidon puutteesta.

  23. Andrea whitaker Tammikuussa 19, 2011 klo 8: 11 pm

    En ole valokuvaaja, mutta olen "asiakas", joka haluaa tehdä perhekuvia joka vuosi. En KOSKAAN varaa valokuvaajaa, joka ei myy digitaalisia kuvia kohtuulliseen hintaan riippumatta siitä, kuinka upeita kuvasi ovat. Se on standardi, jonka odotan nyt.

    • Allison syyskuussa 17, 2012 klo 8: 56 pm

      Mitä mieltä olette kohtuullisesta hinnasta digitaalisille tiedostoille?

    • Judy syyskuussa 27, 2012 klo 1: 22 pm

      Haluaisin myös tietää, mitä pidät kohtuullisena?

    • Caroline Sullivan huhtikuuta 16, 2013 osoitteessa 10: 41 am

      Mikä on alin dollarin hinta yritystutkimuksen tekemiseksi, kun varaat perheen kuvauksen, joka sisältää istunnon, pro print -paketin ja digitaaliset tiedostot?

  24. Kaycee Lee Tammikuussa 19, 2011 klo 10: 11 pm

    Kiitos tästä tiedosta! Minusta tämä on erittäin hyödyllistä, koska aioin antaa jonkun saada digitaalisen kopion valokuvasta! ~ Kaycee Lee ~ Katso blogini blogi:http://kcleephotography.blogspot.com/2011/01/my-first-giveaway-3-prizes.html

  25. Lisa Tammikuussa 19, 2011 klo 10: 17 pm

    Minun ongelmani on, että olen hyvin antava henkilö, joten annan yleensä koko paketin ja sitten osan. Häpeä minulle, tiedän, mutta totuus on sanottava, että minusta tuntuisi erittäin paha pitäessäni digitaaaleja itselleni. Frank-setä pelästyttää minua, mutta ei tarpeeksi huono lukita numerot äläkä koskaan anna niitä kenellekään 🙂 Mukava artikkeli Damien!

  26. Damien Tammikuussa 20, 2011 klo 4: 20 pm

    Andrea, luulen, että olet enemmistössä. Minusta tuntuu täsmälleen samalla tavalla. Digitaalisten kuvien myynti on täällä pysyä. Siksi kirjoitin tämän artikkelin osan 2.

  27. Jennifer B Tammikuussa 21, 2011 klo 3: 06 pm

    tämä oli niin rohkaisevaa lukea, koska olen tuntenut samalla tavalla! Mutta digitaalisten tiedostojen luovuttamiseksi on niin paljon painetta, että minusta alkoi tuntua pahalta, koska en antanut periksi. Kiitos!

  28. Lisa Tammikuussa 22, 2011 klo 10: 05 pm

    Valokuvaajille, jotka kieltäytyvät myymästä digitaalisia tiedostoja: Asiakkaasi “digitoivat” kuvat itse, myydään niitä vai ei. Skannaa ja / tai ota point-n-shoot- tai matkapuhelinkuvia itse paperimuotoista, jotta voit lähettää ne blogeihin, facebookiin tai vain näyttää niitä. Kukaan ei enää kuljeta kuvia lompakossaan - he kantavat niitä puhelimessa! Huijaat itseäsi, jos luulet hallitsevasi lopputuotetta olemalla myymättä tiedostoja.

  29. Katharine Marraskuussa 23, 2011 klo 11: 32 pm

    Missä on tämän artikkelin toinen osa? En löydä sitä!

  30. Frotee huhtikuuta 11, 2012 osoitteessa 7: 03 am

    Luulen, että useimmat teistä puuttuvat asiasta, mukaan lukien kirjailija. Jos tämä on todella taiteellinen kuin maisema tai harvinainen sieppaus kuin kolibri keskilennossa, näen perustelun olla luopumatta digitaalisesta versiosta. Mutta häät tai lasten kuvat. Mikä on pointti? Sinulle maksetaan lähinnä palvelun tarjoamisesta ja käytät digitaalikameroita, koska tiedät digitaalisen hyödyt. Miksi ei tarjota niitä asiakkaallesi. Monet ihmiset käyttävät digitaalisia kuvakehyksiä, lähettävät sähköpostia ja lähettävät sähköpostia Facebookiin jne. Jos valokuvaajani ei tarjoa digitaalista muotoa, lopetan skannauksen ja teen siitä vähemmän kuin kuvaaja aikoi. Sanon vain, että taiteesi jaetaan paremmin, jos olet valmis omaksumaan nykyiset suuntaukset.

    • Judy syyskuussa 27, 2012 klo 1: 25 pm

      Terry- “Jos valokuvaajani ei tarjoa digitaalista muotoa, skannaan tulosteen ja teen siitä vähemmän kuin kuvaaja aikoi. "Tämä on tekijänoikeusrikkomus, ja sinut voidaan nostaa kanne, samoin kuin kaikki Walgreens, target, Walmart, joihin skannaat sen. Ymmärrän digitaalisten tiedostojen halun, mutta ne maksavat. Emme toimi ilmaiseksi. Jos tekisin istunnon ja antaisin sitten tiedostot periaatteessa halvalla, minulla ei ole mahdollisuutta ansaita voittoa istunnosta.

  31. Steve Landar huhtikuuta 17, 2012 osoitteessa 2: 29 am

    Olen asiakas. Nykypäivän mediarikkaassa ympäristössä jaan kuvia elämästäni ja perheestäni vain digitaalisissa muodoissa. Pisteesi täyttävät vain hinnoittelumallin perustelut. Voisin teoriassa ostaa painettuja kopioita ja piirtää niitä kaikkialle tai leikata niitä vähentämällä niitä kaikilla mainitsemillasi tavoilla. Valokuvaajat, jotka eivät myy digitaalista kuvaa, vain yrittävät pysäyttää vuorovesi omaan taloudelliseen hyötyynsä. Älä käytä loppuasiakkaan tyytyväisyyttä, koska tyydytys syntyy jakamalla valokuvia tehokkaasti rakkaimpiesi kanssa. Jos ostan jauhoja jyrsimeltä, hän ei vaadi yhtä kiinteää käyttötapaa. "Jos ei, se heikentää jauhojeni nauttimista!". Ole kiltti. Hän ei. Hän tietää, että kun ostat jotain, se on sinun tehtäväsi niin kuin haluat, hyvässä tai pahassa.

  32. Ron S. Touko 6, 2012 klo 7: 57 pm

    En myy sellaista hyödykettä kuin jauhot. Myyn taiteeni, luovuuteni ja teknisen taitoni. ja lopputuote. Jos ostan kirjan, minulla ei ole oikeutta jäljentää sitä ja luovuttaa sitä ystävilleni ja perheeni kanssa. Sinulla ei ole oikeutta kaikkien taiteilijoiden maalata, jos annat heille luvan maalata. “Napster” -sukupolvi ei kunnioita tekijänoikeuksien käsitettä, olipa kyse ammattimaisen valokuvaajan luomasta musiikista tai valokuvista. Musiikkiteollisuudella oli tarpeeksi voimaa ja rahaa löytääkseen tapa varmistaa, että tekijänoikeuden omistavalle taiteilijalle maksetaan korvaus. Itsenäisenä studion omistajana yli kolmekymmentä vuotta en ole koskaan myynyt negatiivista tai digitaalista tiedostoa muotokuva-asiakkaalle monista yllä mainittujen syiden syistä. Olen asettanut itseni markkinapaikkaan houkuttelemaan asiakkaita, jotka kunnioittavat taiteellisuuttani ja taitaani ja ovat valmiita panostamaan sekä emotionaalisesti että rahallisesti siihen, mitä luon heille. Tämä pitää ne, joiden ainoa huolenaihe on, kuinka "halpana" saan sen ja miksi se ei ole "halvempaa". En sano, että he ovat huonoja ihmisiä, vaan vain, että en halua työskennellä ihmisten kanssa, joilla on tällainen ajattelutapa.

    • Molly Touko 16, 2012 klo 8: 57 pm

      Napster ei tehnyt taidetta ihmisten kasvoista. Se on lapseni kasvot, josta taiteesi on tehty. Sinulla ei ole oikeutta kertoa ihmisille, että taiteesi ylittää heidän omistamansa kuvan. Lataa, mitä luulet taidesi arvoksi, mutta anna ihmisten omistaa kasvonsa, jonka he maksoivat sinulle kaappaamisesta. Jos et voi sietää ajatusta, että valokuvan kohteella on yhtä suuri omistusoikeus kuin valokuvaajalla, mene sitten tekemään valokuvataidetta maisemista tai luonnosta jne. Ja myy se. Lisäksi on kyse siitä, että paperikuvat ovat hyödyttömiä. Kukaan ei enää käytä niitä. Ei kukaan. En koskaan palkkaa valokuvaajaa, joka ei myy digitaalista - ja maksan tuhansia vuodessa valokuvauksista. En ole halpa, en vain ole vuodelta 1960.

  33. Robert Huttinger Touko 18, 2012 klo 9: 14 am

    "1. Tulostus. Mistä asiakkaasi saa tulosteita? Hyvä laboratorio vai kamala halpa? Hyvä kotitulostin tai vielä hirvittävämpi halpa? ”Jos ostan auton, voin maalata sen keltaiseksi. Se on minun kauhea valintani, mutta se on minun valintani. Jos haluan pringin, jonka voin antaa lapsille, jotta he voivat nauttia siitä, se ei ole 300 dollarin portait. Koko. Valitsevatko he tiedostokoon ja -laadun mukaisen tulostuskoon? Onko sillä merkitystä? se on henkilökohtaista käyttöä. Minulla kansalaisena on oikeus moniin tekijänoikeuksin suojattuihin teoksiin, jotka tulkinnalla (jota kutsutaan myös taiteelliseksi lisenssiksi) pystyn tuhoamaan ja tuhoamaan kokonaan. Näin luodaan 'uusi' teos5. Frank-setä. Tämä on pahin. Se ei tietenkään voi olla Frankin setä, se voi olla serkku Frank tai kaveri Frank tai Frances-täti. Joku, jolla on kalibroimaton näyttö, kaveri kopio Photoshopista ja innostus korjata? kuvasi asiakkaallesi, ennen kuin he tulostavat ne. Pelkää hyvin Frank-setää, jälleen reilua käyttöä. Voin mennä verkkoon, saada kuvan mistä tahansa ja tehdä sen kanssa mitä haluan, ja laittaa sen jääkaapiini. Ketä vahingoitetaan? Mitä tekijänoikeuksia rikotaan? Niin kauan kuin en väitä, että omistan alkuperäisen ja pidättäydyn jakamasta tai muuten kaupallistamasta. Jos harjoituksen tarkoituksena on hioa taitojasi valokuvauksessa, sinun ei tarvitse maksaa minua maksamaan sinulle, jos käytän minua tai perhettäni aiheina. Odotan jotain vastineeksi. Uskon, että asiakkaalla on oikeus digitaalisiin vesileimattomiin kopioihin. Asiakkaan on noudatettava lakia käytön suhteen. Lait ovat sitovia ja täytäntöönpanokelpoisia. Jos joku väärinkäyttää kuvasi, haastaa heidät oikeuteen. Se on sinun oikeutesi. Jos tämä on liikaa vaivaa, poistu liiketoiminnasta. Lisäksi esitän, että on valokuvaajia, jotka asettavat kuvansa verkkoon Flickrin, G +: n, 500 kuvapisteen jne. Kautta ... jos ne ovat hyviä, he pärjäävät hyvin, jakso. Jos markkinat ovat tulvinut, valitsit väärän ammatin. Istumalla kellarissasi surkeasti kasaamassa kuviasi ja haukkumalla mielettömästi kenelle tahansa, joka lähestyy, ei ole vain huono liiketoimintakäytäntö, vaan vain töykeä. ”En myy hyödykettä, kuten jauhoja. Myyn taiteeni, luovuuteni ja teknisen taitoni. ja lopputuote. Jos ostan kirjan, minulla ei ole oikeutta kopioida sitä ja antaa sen ystävilleni ja perheenjäsenilleni. ”Ja jos repin sivun, laitan sen jääkaappiin? Jos ostan mona lisa, minulla on oikeus laittaa siihen viikset. Sinä valokuvaajana et voi hallita makua. Kopiointi ja jakelu on selvästi suojattu jo lailla. Tämä EI ole asia. En voi sanoa tätä suoremmin, valokuvaaja on kuitenkin instrumentti, taitava instrumentti. Keino päästä päähän. Mikä loppu? tuottaa jotain kaunista. Haluan "jotain kaunista", mistä maksoin sinulle! Jos sinun täytyy, liity sivustoon, jossa saat palkkioita tulosteista jne., Mutta digitaaliset tiedostot, ansaitsen kopion, vähintäänkin raakakuvat, en koskaan enää allekirjoita sopimus, joka ei sisällä digitaalisia kopioita. Kaikesta huolimatta kunnioitan aina valokuvaajien työtä, suhtaudun siihen huolella, annan kunnian luottotietojen kohdalla ja huudan työni kaikille, jotka kuuntelevat. Lopeta kasaaminen, jaa työ, anna ihmisten nähdä taitosi! Lopeta murehtiminen siitä, mitä joku kellari kellarissa heittää "sinun" kuvasi kanssa, hän voi tehdä sen.

    • RVK Marraskuussa 5, 2013 klo 6: 54 pm

      Alueellani, jossa se on melko pieni "kaupunki", on todennäköisesti yli 400 ihmistä, jotka kutsuvat itseään "valokuvaajiksi". Vuosien ajan toimineet studiot eivät myy digitaalisia kuvia. Uudet "valokuvaajat" eivät vain luovuta kuvia, vaan myös tekevät ryhmät kuvien kanssa. Joten 30 dollarin maksusta he viettävät noin 6 tuntia ampumiseen ja käsittelyyn. Asiakas ei ansaitse kuvaa. Maalarit eivät antaisi teokselle painatusoikeuksia. Todellinen valokuvaaja kerää tuhansia dollareita laitteisiin, tuhansia tunteja taiteensa parantamiseen ja yhtä monta tuntia valokuvien käsittelyyn. Niille "asiakkaille", jotka haluavat kuvia, muita kuin vesileimattu pienikokoinen, ole hyvä ja etsi valokuvaaja, joka haluaa olla. Sinun pitäisi saada kuvasi, koska he eivät ole liiketoimintaa pitkään. Kun valokuvaaja ei ole läsnä, otan henkilökohtaisesti yhteyttä jokaiseen asiakkaaseen kysyäksesi, haluavatko he kuvia, jos päätän poistua yrityksestä. Se on totta. Siihen asti en halua työni muokkaamista, painamista Costcossa tai väärinkäyttöä millään muulla tavalla. Jos ostat kuvataideeni galleriasta, luuletko, että voisit jäljentää myös sitä? On totta, että tuhannet itsensä valokuvaajiksi kutsuvat vahingoittavat näitä todellisia ammattilaisia. Tämä on liikemiehiä. Ne, jotka luulevat olevansa "velkaa", eivät kunnioita yritystä. Annan asiakkaille vesileimattuja pienikokoisia kuvia käytettäväksi facebookissa, galleriassa näyttämään ystävilleen, ja olen jopa ladannut yhden kuvistani (hinnalla) heidän joulukorttimalliinsa. Haluaisin mieluummin vähemmän asiakkaita, jotka ovat valmiita maksamaan minulle työstäni, ja sitten joukko, jotka haluavat maksaa mitään ja viittaavat saman ystävän ystäviin.

  34. Brian Touko 28, 2012 klo 7: 37 am

    Hei kaikki, on 3 pääasiaa1. Valokuvaajat harjoittavat yritystä, josta on saatava voittoa. Jos myymme digitaalisia tiedostoja, meidän on pystyttävä myymään ne tarpeeksi rahalla, jotta kaikki työ saadaan aikaan siihen asti yhdessä studion johtamisen kanssa. Valitettavasti tämä summa on enemmän kuin ihmiset ovat todennäköisesti valmiita maksamaan digitaalisista tiedostoista (koska niiden koettu arvo on pieni). Ratkaisu on tehdä paljon enemmän kuvauksia ja myydä vähemmän dollareita kullekin asiakkaalle, mutta silloin et voi tarjota hyvää palvelua, jos yrittävät kiirehtiä liikaa asiakkaita. (missä supermarkettistudiot kattavat markkinat) .2. Jos digitaalinen tiedosto on tehty hyvin, se on muunnettu tulostettavaksi ammattitason kalibroiduille tulostimille, joita useimmissa kodeissa, useimmissa supermarketeissa ei ole. Joten painatus näyttää niin hyvältä kuin valokuvaaja tarkoitti. Tämä tarkoittaa, että he ovat panneet kaiken tämän työn luomaan jotain upeaa, mutta se näyttää nyt vain keskimääräiseltä ja edustaa siksi heidän studioitaan huonosti. Surullista on, että asiakas on edelleen maksanut paljon rahaa digitaalisten tiedostojen ostamisesta, mutta oikeastaan ​​ei ole saanut laadukasta lopputuotetta. 3. Kun asiakkaalla on cd-kuvia, useimmat niistä eivät koskaan tulosta niitä! Elämä kiihtyy, levy katoaa ja he eivät koskaan pääse kiertämään sitä ...… sen jälkeen kuinka monta upeaa reseptikirjaa olet ostanut etkä koskaan tehnyt niistä vastaanottajia! On helpompaa vain palata takaisin ravintolaan ja tehdä se ammattitaitoisesti ja nauttia kokonaiskokemuksesta. Olemme iloisia voidessamme antaa pieniä tiedostoja facebookingiin, sähköpostin lähettämiseen, jakamiseen perheen kanssa, vain ei tulostamista varten, koska haluamme, että kaikki painetut näyttävät poikkeuksellisilta ja ainoa tapa varmistaa, että voimme tulostaa sen parhaimmalle mahdolliselle laitteelle ja ammattilaispaperille (jotka kestävät yli 100 vuotta) tiedän kyllä, että kaikki asiakkaamme ovat erittäin onnellisia siitä, että heidän seinillään on valmis muotokuva. He ymmärtävät, että se on ammatti ja että tiedämme mitä teemme (20 vuoden jälkeen), joten he jättävät sen meille ja saavat hyvän tuloksen.

    • Judy syyskuussa 27, 2012 klo 1: 29 pm

      hyvin sanoi Brian!

    • Caroline Sullivan huhtikuuta 16, 2013 osoitteessa 10: 55 am

      Voitteko antaa minulle kuvan digitaalisten negatiivien hinnoittelusta? 30 vuoden ammattivalokuva-alan jälkeen meillä on hyviä asiakkaita, jotka eivät välitä mistään muusta kuin upeista tulosteista ja seinämuoteista. Kyllä, he tekevät facebookia ja kun tilaavat, lataan aina muutaman parhaista retusoiduista (jotka he valitsivat), napsautan niitä ja esittelen niitä kaikille: 0) Joskus he pyytävät yhtä joulukortteihin tai paria Vanhempi sivu vuosikirjojen takana. Myyn 150 res 4 × 6 paketilla tai muotokuvaostolla hintaan 15.00 dollaria, jos sitä pyydetään. Haluan keksiä digitaalisen paketin hinnan kuten tavallinen painopakettihintamme. Kolme arkkia hintaan 150.00 dollaria tai kolme digitaalista 8 × 10-tiedostoa… ..? AUTA! Jotain reilua, koska he tulostavat 8 × 10 ja pienempiä ... tai 8 sarjaa…? Mikä olisi hyvä hinta ??? Tämä ajaa minut NUTS: iin. Ongelma on UUSI asiakas, joka soittaa. Sitä, jota emme ole koskaan tavanneet ... mitä he odottavat, kuinka paljon he ovat valmiita käyttämään, välittävätkö he tai tietävätkö eron pro-printissä tai vain tiedostoissa ??? Haluammeko edes heidän liiketoimintaansa ??? Teemme tietysti ... mutta kun talous laski seitsemän vuotta sitten Upstate SC: ssä, se leikkasi meidät takaisin puoleen. Klassiset muotokuvat (ei tukossa ... mutta NICE-muotokuvat) ovat edelleen hitti nykyiselle asiakaskunnallemme - mutta mitä tämä uusi vartijanmuutos haluaa tässä taloudessa, joka ei pilaa ammattilaista? Mikä on reilua? He ovat asiakas ja tiedämme, että siellä on ratkaisu jonnekin lopettaa tämä hulluus. Minusta tuntuu, että elämme kaikki saman ikäisenä kuin mitä tapahtui, kun sähkö tuli ulos ja kaasulamput sammuvat! LOL

  35. Isä Kesäkuu 29, 2012 klo 12: 52 am

    Yksinkertainen ... EI DIGITAALISIA KOPIOITA, EI TARJOUSTA! Asiakkaana haluan digitaalisten kopioiden olevan perheelleni. Tarkoitan, miksi helvetti valokuvaajat haluavat poikani valokuvia? Työn suojaaminen on vain ontuva tekosyy. Jos näin on, kuinka kauan tämän korkean muistin tiedostoja säilytetään? 10 vuotta, 20 vuotta, jotta minä (tai jälkeläiseni) voisin silti palata takaisin tulosteita varten? Entä jos kuolet? Suunnittelen rakennuksia. Saan maksun jokaisesta suunnittelemastani rakennuksesta, josta olen ylpeä tekemistäni henkilökohtaisista yksityiskohdista. Mutta minun olisi hyvin naurettavaa sanoa sinulle, koska suunnittelin kotiisi, kiellän sinua maalamasta muita värejä tai tekemästä kunnostustöitä koko elämän ajan ?? Nykyään minun on jopa sisällytettävä (digitaaliset) piirustukset ja tekniset tiedot asiakkaille, kuten rakennussuunnittelun kovakopioihin. Miksi pehmokopiot? Kyllä, joten jos rakennusten omistajat tekevät kunnostustöitä, he voivat päivittää piirustuksia sen sijaan, että piirtäisivät tyhjästä. Loppujen lopuksi tekemäni henkilökohtaiset kosketukset voivat olla minulle erinomaisia, mutta voivat olla paskaa toiselle. Herätkää, tämä on 21-luku. Joten kuka sanoo, mitä teitte digitaalisesti, on paras ?? Se voi olla paskaa toiselle. Taiteilijana, jos sinusta tuntuu uhkaavan se, että asiakkaat käyttävät väärin digitaalisia tiedostojasi, no ... ole taiteilija. Jos luulet työsi olevan niin herkkä, ÄLÄ edes osallistu mihinkään liiketoimiin tai kenenkään elämään. Nykyään, digitaalinen media vai ei, voin helposti skannata suurella tarkkuudella ja tulostaa ne, no onko se vielä sinun työsi? Ole taiteilijana taiteilija, jos haluat olla itsekäs. Mutta jos olet valokuvauksessa, olet yrittäjä. Ota sitten oppia menestyviltä. Miksi he ovat onnistuneet? Koska he kuuntelevat. Kuuntele meitä asiakkaita, niin menestyt samalla kun säilytät taiteellisen koskemattomuutesi. Käytä taitojasi auttaaksesi, älä tyydytä omaa egoasi ja rahaa tulee luonnollisesti. Pidä sydämesi perheille, äideille ja isille, ja sinua hoidetaan.

  36. Sharon Crider Heinäkuussa 10, 2012 klo 4: 28 pm

    Tarjoan aina heidän istunnoistaan ​​CD-levyn tai digitaalisen version vähintään yhden painetun kopion jälkeen. Oletko monta kertaa kuullut heidän sanovan edessäni "voimme vain ostaa yhden painoksen ja skannata sen". He eivät välitä varastavatko sinulta vai tuhoavatko "teoksesi". He haluavat vain säästää rahaa ... joten se säästää rahaa, koska en tulosta kaikkia kopioita, ja antaa heille laillisen oikeuden tulostaa muokatut valokuvat, enkä sitten repeydy. Loppujen lopuksi skannattu versio näyttää paljon pahemmalta kuin mitä Frank-setä todennäköisesti tekisi valokuvillesi! Ja ihmiset eivät nykyään halua, että tonnia tulosteita roikkuu seinillään .. he haluavat lähettää Facebookiin ja jakaa sähköpostia sähköpostitse ystävien ja perheen kanssa. Lompakon kuvat ?? Aivan ... En enää kanna tai jaa niitä, miksi uskoisin, että useimmat muut ihmiset tekisivät? Parempi tarjota heille muokattu digitaalinen kopio kuin antaa heidän kävellä ulos ja skannata joka päivä!

  37. Tony heinäkuuta 12, 2012 klo 11: 05 am

    Taiteilijoilla on oikeus hallita kuvan omistajuutta, se on itse asiassa tekijänoikeuslaki. Et vain ole sen kanssa samaa mieltä, mutta näin on. Mikään ei estä sinua tekemästä valokuvia itse. Jos olit kadulla ja otin valokuvasi, se on minun, ei sinun. En kuitenkaan voi hyötyä kuvastasi ilman lupaasi (oikeutesi). Jos palkkaat jonkun palveluun, noudatat hänen liikekäytäntöjään. Sinulla ei todellakaan ole oikeutta kertoa ihmisille heidän liiketoimintansa johtamisesta. Menetkö vegaanikauppaan ja kysyt hampurilaista? Voit sanoa, että suoritat sen eri tavalla tai etsit ihmisiä, jotka tekevät, mutta niin monet huippuvalokuvaajat eivät nykyäänkaan myy digitaalista. Jos he jopa tekevät, he ovat korkeilla hinnoilla melkein ulottumattomissa, jopa perhekuvista. Valokuvaajan tehtävä on olla erilainen, aivan kuten kaikki pienyritykset. Jos teet jotain, mitä muut eivät tee, he noudattavat käytäntöjäsi ja maksavat sen, mitä olet arvoinen. Siellä on kaikenlaisia ​​markkinoita ja kaikenlaisia ​​yrityksiä niiden täyttämiseksi. On hauska kuulla ihmisten sanovan, että paperikuvat ovat hyödyttömiä, mutta yritykseni ei ole tehnyt muuta kuin kasvanut ihmisten kanssa, jotka etsivät kangasta, erilaisia ​​papereita ja albumeja vuosittain. Miksi? Asiakkaani voisivat välittää vähemmän digitaalisesta ja Facebookin aikakaudella. Monet ovat todella poistaneet verkkotilit. He haluavat taiteen, joka kestää taatusti heidän seinänsä vuosia, eivätkä ole jossakin naarmuuntuneessa levyssä laatikossa. Heidän perheensä eivät tule käymään ja sanovat, oi, DVD-levyjä, jotka haluat näyttää minulle perheestäsi? Voinko istua tietokoneellasi ja katsella valokuvia? Ei, he tulevat sisään, näkevät seinänsä ja sanovat, vau, se näyttää upealta. Ollakseni oikeudenmukainen, annan pienen sähköpostitse lähetettävän kuvan jokaisesta tilaamastaan ​​kuvasta, kun se on muokattu, enkä anna muokkaamattomien valokuvien mennä sinne edustamaan minua. Se on minun politiikkani, en välitä, jos joku muu tarjoaa kaiken, koska en voi käskeä heitä vaihtamaan liiketoimintamalliaan. Useimmat eivät edes pyydä pieniä digitaalikopioita, koska heidän mielestään se on turhaa. Pelkästään siksi, että saatat arvostaa digitaalista enemmän, ei tarkoita, että niin monet muut olisivat samaa mieltä tai ovat kuolleelta ajalta. Asiakkaani ovat itse asiassa enimmäkseen nuoria perheitä, jotka vain sattuivat arvostamaan muurejaan enemmän kuin näyttöjä. Jos joku tulee luokseni, joka ei sovi liiketoimintamalliini, lähetän heidät ystävällisesti muualle, en muuta sitä, mitä teen. Arvaa mitä? Olen saanut enemmän kunnioitusta ja johdatan kuvataideteosta tekemällä sen tavalla. Nyt ongelma on valokuvaajilla, jotka tuhoavat nämä digitaaliset negatiiviset jälkikäteen. Itse varmuuskopioin ne useisiin paikkoihin ja etänä takaamaan mahdolliset korvaukset linjan vaurioista. Se on aivan erilainen keskustelu.

  38. Susan Edward syyskuuta 4, 2012 klo 10: 40 am

    Kuinka löydän osan 2?

  39. Michael lokakuussa 12, 2012 klo 5: 04 pm

    Olen ollut ammattikuvaaja viimeisten 31 vuoden ajan. Minulla on kaksi studiota… Tässä on ehdotus studioille, joiden asiakkaita pyydetään digitaalisia tiedostoja. Ajattele digitaalisia tiedostoja, kuten elokuvia, joita vuokrataan tai ostetaan. Kun vuokraat, se on halvempaa, mutta sitä katsellaan vain sanotun 24 tunnin ajan. Kun ostat elokuvan, voit nauttia siitä yhä uudelleen, mutta se maksaa paljon enemmän. Studiomme myy oikeuden tulostaa digitaalisesta tiedostosta, mutta tiedosto pysyy laboratorioni suojelussa ... kutsumme tätä vuokrasopimukseksi. Asiakas maksaa oikeudesta tulostaa mitä tahansa ostetusta tiedostosta määrätyn ajan ... tarjoamme yhden, kahden ja kolmen kuukauden tulostusikkunan ... Jos he haluavat ostaa tiedoston ja hallussaan sitä fyysisesti Levyllä heillä on tämä vaihtoehto, mutta niin korkealla hinnalla, että he valitsevat rajoitetun tulostustarjouksen. Kun pidät alkuperäistä tiedostoa laboratoriosi suojattuna, asiakkaasi eivät voi muuttaa kuvaa ja laatu on kaliiperi, josta voit tuntea olosi hyväksi. Valitsemme paikallisen laboratorion, jonka kanssa olemme työskennelleet ja teemme kuluttaja / pro-tulostusta ja joka on lähellä asiakaskuntaamme. Asetuksemme avulla asiakas voi noutaa puhelimen ja tehdä tilauksen puhelimitse poistumatta kotoa. Tärkeä huomautus: jos aiot avata tiili- ja laastiliiketoiminnan työntekijöiden kanssa ... ..ja myydä vain tiedostoja ... no, onnea, kannattaa ehkä pitää päivätyösi!

  40. Jake lokakuussa 21, 2012 klo 3: 38 pm

    Vaikka et tarjoaisikaan digitaalista tiedostoa, mikä estää jotakin ottamasta kuvaa tarkalla tarkkuudella?

  41. Steve marraskuuta 16, 2012 klo 1: 22 am

    Onnittelut upeasta artikkelista ja asiaankuuluvasta aiheesta. Tämä on ehdottomasti emotionaalinen kysymys, joka tulee esiin paljon vaimoni valokuvausliiketoiminnassa. Näen väitteen molemmat puolet olleen molemmat asiakkaita, jotka ovat kokeneet stressin joutuessaan valitsemaan lasteni kallisarvoisista kuvista, joita minulla on varaa ostaa. . Olen myös äskettäin perustetun valokuvaajan aviomies, jonka asiakkaat pyytävät usein täyttä sarjaa tarkkoja kuvia kustakin kuvauksesta. Olemme kohtaamassa jatkuvasti kasvavia haasteita, jotka liittyvät asiakkaiden odotusten yhdistämiseen tarpeeseen ylläpitää liiketoiminnan elinkelpoisuus ja korkein laatu kaikessa toimitettavassa. Nykyinen lähestymistapa on tarjota yhden tunnin paketti, joka kattaa istumiskustannukset, luovat kyvyt ja myös tarjoaa runsaasti luottoa pro-lab-tulosteiden, verkkolaatuisten kuvien tai täystarkkuuksisten JPEG-kuvien (ei raakojen) ostamiseen. Suurin wow-tekijä syntyy varmasti luovuttamalla joukko suurikokoisia ammattitulosteita. Tästä syystä kannustamme tätä tarjoamalla ilmaisia ​​verkkolaatuisia digitaalikuvia kaikille ostetuille tulosteille ja sallimme verkkolaatuisten tulosteiden ostamisen erikseen, jos se on kaikki mitä tarvitaan. Korkeamman resoluution JPEG-tiedostoja voi ostaa korkeammalla hinnalla (samaan hintaan kuin 8–10-painos). Kyllä, olen hyvin peloissani Fred-setästä ja kaikista satunnaisista tekijöistä, jotka voivat johtaa negatiiviseen palautteeseen. Suullinen suostumus on kaikkea, joten on elintärkeää, että setä Fred, Kmartin minilabori tai joku, joka ei ymmärrä hyvän koostumuksen periaatteita, ei vaaranna mitään. Toinen asia, joka näyttää jääneen huomiotta tässä keskustelussa, on rahallisen arvon säilyttämisen merkitys. Jotkut valokuvaajat rakentavat liiketoimintansa melko yksinkertaisella kuvaus- ja polttomallilla, jossa he tosiasiallisesti vain lataavat ajan, jonka he ottavat valokuvia ja polttavat tulokset suoraan DVD-levylle ja luovuttavat sen. tämä, mutta mielestäni tämä suuntaus on huono sekä yritykselle että asiakkaalle. Sallikaa minun selittää ”_ Tässä mallissa valokuvaajat innostavat toimittamaan määrän valokuvia toisin kuin he saavat parasta laatutaidetta. Heille ei makseta taloudellista korvausta jälkikäsittelyssä käytetystä ajasta, joten menestys tässä mallissa riippuu siitä, kuinka monta tunnin versoa voin varata viikossa ja kuinka nopeasti CD-levyt voidaan luovuttaa asiakkaalle. Perustalouden osalta valokuvaaja hyväksyy maksun palvelun toimittamisesta tuotteelle ja vie tietyn ajan sen tekemiseen saadakseen pienen voiton. Valokuvaaja, joka napsauttaa kolme murrettua kuvaa tunnissa ja polttaa kaikki nämä DVD-levylle voivat viettää vain noin minuutin tai vähemmän valokuvaa kohden jälkikäsittelyssä (luovien vaihtoehtojen arviointi, värien tasapainotus, rajaus, muokkaus, valokuvaus, suodatus, virheiden poisto jne.). Asiakas saa tarkalleen mitä pyysi, mutta ei ole mitään erikoista. Ehkä vain hieman parempi kuin setä Fred olisi ottanut. Hinnan laskeminen jokaiselle kuvalle tarkoittaa, että asiakas saa vähemmän kuvia samoilla hinnoilla (esim. ehkä 25 eikä 300). Mutta niistä tulee 25 parasta kuvaa, ja ammattilainen on suorittanut täydellisen luovan jälkikäsittelyn, ja jos tulosteita tilataan, ne tuotetaan ammattilaboratoriossa, joka on kalibroitu toimittajan ohjelmistoon. Henkilökohtaisesti haluaisin mieluummin saada 25 näyttävää taidetta kuin 300 muokkaamatonta muistoa. Päivän lopussa ystäväsi kyllästyvät määrään, ja heillä on taipumus muodostaa vaikutelma kokoelmasta keskimääräisen ja huonimman kuvan perusteella. Useimmilla ihmisillä on joka tapauksessa tehokas 20–30 valokuvan tarkkaavaisuusalue - they ne voivat myös olla parhaita. Jokainen, joka on ylpeä työstään, haluaa liiketoimintamallin, joka varmistaa, että heillä on aikaa vievän jonkin hämmästyttävän tuottamiseen. kuin vain työ, joka tuottaa digitaalista hyödykettä tunnilta. Arvon asettaminen jokaiselle kuvalle varmistaa myös, että taiteilija saa korvauksen jokaisesta luovutetusta taideteoksesta.

  42. baronetti 31, 2012 klo 8: 12 pm

    En koskaan palkkaa valokuvaajaa, joka ei myy minulle digitaalisia kopioita. Ajatus maksaa joku häät kattaakseni ja sitten edes hallitsematta MINUN hääni valokuvia menee pidemmälle. Ajattelu, että digitaalisten kopioiden myyminen ei suojaa artikkelissa kuvattuilta tarinoilta, on naiivia. Kaikilla on skanneri, ikäväni on juuri skannannut kaikki vanhat valokuvamme, jotta hänellä olisi niistä digitaalinen kopio, jos haluat pitää taiteesi parhaalla mahdollisella tasolla, pakottaen ihmiset tekemään tämän on viimeinen asia, jonka haluaisit haluan… mutta se on vain mielipiteeni.

  43. Lena Tammikuussa 17, 2013 klo 12: 21 pm

    Olen tällä hetkellä turhautunut valokuvaajaan, joka otti upeita kuvia, mutta joka ei ole niin lahjakas Photo Shopin kanssa. Hän todella sekoitti hienoja laukauksia virheillä Photo Shopissa. Tiedän, että hän vietti paljon aikaa näiden kuvien ”muokkaamiseen”, mutta rehellisesti sanottuna olen kokenut Photo Shopissa ja olisin tehnyt paljon parempaa työtä enkä halunnut kaikkia hänen ”erikoistehosteita”. Hän on mukava kaveri, mutta ei myy minulle muokkaamattomia versioita näistä kerran elämässäni kuvia lapsestani. Hän haluaa hallita "taiteitaan", mutta se on lapseni kuva, eikö minun pitäisi sanoa myös. Ystäväni antoi tyttärensä vanhempien muotokuvien tehdä toisen valokuvaajan, hän piti todisteista, mutta vihasi lopputuotetta. Hän halusi kuvia tyttärestään; valokuvaaja editoi valokuvia ja teki niistä "dramaattisempia, taiteellisempia". Lopputuotteessa hänen tyttärensä ei enää näyttänyt itseltään, vaan enemmän kuin pehmeä pornotähti. Jälleen valokuvaaja myi hänelle vain muokatun versionsa. (Hän päätyi siihen, että minä, hyvä amatöörivalokuvaaja, otan heidät takaisin. Ammattivalokuvaajalle maksettiin vain perusmaksu.) Tunnustan, että valokuvaajat ovat taiteilijoita, mutta valokuvaajien on kysyttävä itseltään, haluavatko he "luoda taidetta" ja olla köyhiä nälkään taiteilija vai haluavatko he antaa asiakkailleen haluamansa tuotteen ja ansaita elantonsa? Valokuvista on tullut toimiva taide, ne eivät enää roiku vain seinällä, ihmiset haluavat käyttää niitä monissa eri muodoissa, ja joskus käyttökelpoinen taide viipyy. Valokuvaajat, jotka eivät myy digitaalisia tiedostoja, joutuvat samaan tilanteeseen kuin muusikot, jotka eivät halunneet myydä ihmisten haluamia musiikkilatauksia. Ihmiset latasivat usein huonolaatuisen kappaleen maksamatta siitä. Jos valokuvaajat eivät myy digitaalisia tiedostoja, asiakkaat ostavat 5 × 7 tai 8 × 10 skannauksen tietokoneelleen ja luovat huonomman digitaalisen tiedoston. Ja valokuvaaja saa paljon rahaa, henkilökohtaisesti en koskaan enää tee kauppaa sellaisen valokuvaajan kanssa, joka ei myy minulle muokkaamattomia digitaalisia tiedostoja. Varmasti on olemassa markkinat hyvin tehdylle muokatulle painetulle muotokuvalle, joka riippuu ylpeänä seinällä, mutta älykäs valokuvaaja, joka haluaa pysyä liiketoiminnassa, laittaa egonsa syrjään ja myy molemmat.

  44. Johannes Huhtikuussa 25, 2013 klo 9: 19 pm

    Olen myynyt täyden tarkkuuden, muokattuja ja tekijänoikeuksin julkaisemia JPEG-tiedostoja DVD-levyillä yli 10 vuoden ajan. Olen aina pystynyt myymään teokseni yleensä korkeammalla hinnalla kuin muut valokuvaajat, jotka eivät tarjoa JPEG-tiedostoja. En näe mitään ongelmaa. Arkistovalokuvaajat ovat tehneet tätä vuosikymmenien ajan. (Alun perin dioina, piirtoheitinkalvoina, elokuvanegatiivina jne.). Miksi kukaan ajattelee, että se ei ole hyvä liiketoimintamalli vain hääkuvaajille? Nykyään kaikki tietävät, että kuvia voidaan manipuloida, kopioida ja jatkaa. Joten en ole huolissani siitä, että muut ihmiset manipuloivat kuviani jollakin tavalla, mihin en ole samaa mieltä. Ihmisten on vain käytävä verkkosivustollani nähdäkseen työn, kun tuotan itse ja tarjoan sen - sitten he voivat olla luovia kaikkialla, mitä myyn heille.

  45. Ross Zanzucchi Touko 16, 2013 klo 6: 23 am

    Tästä on tulossa yhä suurempi ongelma ammattivalokuvaajille. Olen ollut ammattikuvaaja 32 vuotta ja omistanut suuren studion ja painolaboratorion ensimmäisten 30 vuoden ajan. Tänä digitaalisena aikakautena me valokuvaajina saimme paremmin kohdata todellisuuden siitä, mitä siellä tapahtuu. Olemme todistamassa painettujen kirjojen ja sanomalehtien kuolemaa. Sen pitäisi antaa meille vihje siitä, mitä arvokkaille tulosteillemme tapahtuu. Huomaa, että olen muotokuvakuvaaja, en kaupallinen valokuvaaja. Nykyään monet asiakkaani kertovat minulle haluavansa kuvien jakamisen sosiaalisen verkoston sivustoissaan ja elektronisissa laitteissaan - eli tableteissa ja älypuhelimissa. Tulosteet eivät vain ole enää niin tärkeitä. Sinulla on 2 vaihtoehtoa, koska tästä on tulossa yhä enemmän normi ... pidä linjaasi äläkä koskaan luovu digitaalisista tiedostoistasi ja katsele heidän löytävän jonkun, joka antaa tai antaa heille mitä he haluavat. Lähestymistapani on yksinkertainen. Se on kehittynyt antamalla 2-3 verkkovalmiita kuvia kullekin asiakkaalle ostamalla painokokoelman, ja nyt se tarjoaa täydelliset verkkovalmiiden kuvien kokoelmat. Minulla on esimerkiksi Diamond-kokoelma, jossa on lukuisia tulosteita, joiden hinta on 2000 dollaria, ja Diamond-digitaalikokoelma, jossa on vain verkkovalmiita kuvia, joiden hinta on 1500 dollaria. Verkkovalmiit kuvat ovat juuri sitä ... pienikokoiset tiedostot, jotka eivät sovi tulostamiseen, mutta näyttävät hyvältä kaikilla sosiaalisen median sivustoilla tai digitaalisilla laitteilla, joita heillä voi olla. Saan edelleen maksua palvelustani ja he saavat mitä tarvitsevat. En koskaan anna kirjallista julkaisua kuvista, jotta ne tulostettaisiin muualla. Ymmärrän, että jotkut tekevät niin edelleen, eikä sitä ole mitään keinoa pysäyttää. Jopa kuvioitujen tulosteiden avulla he voivat skannata ne ja tehdä tulosteita, jos he haluavat tehdä niin. Se on väistämätöntä. Minulle valinta on selkeä ... omaksua muuttuvat ajat tai kuolla päätäsi hiekkaan.

  46. Karen Elokuu 26, 2013 klo 5: 19 pm

    Huomaan, että ihmiset haluavat ostaa digitaalisia tiedostoja tulosteiden sijaan. Voisin saada arvokasta valokuvistani, mutta rehellisesti, jos tulosteille ei ole markkinoita, ei ole mitään syytä pitää painotuotteisiin keskittyvää yritystä. Sitä kutsutaan kysynnäksi ja tarjonnaksi. Mielestäni "minun" valokuvani teurastavien asiakkaiden mielestäni ompelijan analogia oli hyvä, keskimääräinen Joe voi yleensä tehdä mitä tahansa haluamaansa ostoksella, ja on vaikea ymmärtää, että valokuvaajat pyörivät omassa pienessä maailmassaan omalla pienet säännöt, joissa he voivat myydä jotain, säilyttävät silti omistuksen. Ehkä valokuvaajien tulisi veloittaa enemmän emotionaalisen tuskansa kattamiseksi, kun asiakas muuttaa työtä tai näyttää sen maailmalle kasvojen kirjassa ilman luottoa. Tarkoitan, ettei kukaan heidän valokuvasta kiinnostuneista FB-ystävistään ajattelisi kysyä kuka valokuvaaja olisi? Talous ja markkinavoimat muuttuvat aina. Valokuvaajien tai minkä tahansa alan yrityksen, joka ei pysty kaiverramaan markkinarakoa tekemään juuri haluamansa, on muututtava ja sopeuduttava tarjoamaan markkinoidensa vaatimuksia. Se on, jos he haluavat olla liike-elämässä ..

  47. Ralf elokuussa 30, 2013 klo 9: 20 am

    En ole valokuvaaja, mutta asiakas, joka yrittää löytää valokuvaajan, joka antaa minulle digitaalisia kuvia (joten kuinka löysin tämän todella mielenkiintoisen blogin) .Tarinani on, että haluan kuvan perheeni ja näinä päivinä valokuvani näkyvät suurikokoisissa televisioissa (näytönsäästäjissä), 27-tuumaisessa Macissa, iPadissa ja iPhonessa. Työskentelen poissa kotoa ja haluan hienoja valokuvia. Vaikka voin ymmärtää joitain yllä olevia kommentteja suuren kuvan ottamisesta ja tulostamisesta päälle huonolaatuista paperia tai kuvan rajaamista, mielestäni tämän voi johtaa siihen, että ihmiset pelkäävät vähemmistöä.Maailma ei koskaan mene päinvastaiseksi, ja tekniikalla alkaa olla suurempi merkitys elämässämme. iPadit, iPhonet, älytelevisiot ovat mahdollisuus olla omaksumassa, ja ne, jotka tekevät, ovat ensimmäisiä, jotka markkinoivat. Miksi vietän aikaa tulostamaan kuvan huonolaatuiselle paperille, kun näen sen HD-televisiossa tai näytönsäästäjässä Vain ajatus joillekin teistä hyväksyä muutos eikä pelätä minua t 🙂

  48. Tomas Haran lokakuussa 11, 2013 klo 12: 00 am

    Upea blogiviesti. Todella hienoja vastauksia. Se vie vähän aikaa rakentaa luottamusta lataamaan mitä olet arvoinen. Mutta kun huomaat, että hinnoittelumallisi todella vahingoittaa myyntiäsi, on aika olla toisin. Et myy jpeg-CD: tä, mutta korkealaatuista tuotetta, täynnä korvaamattomia muistoja!

  49. RamosAP-valokuvaus huhtikuuta 8, 2014 osoitteessa 11: 15 am

    Olen tehnyt DSLR Photography yli 5 vuotta. En ole oikeastaan ​​päättänyt myydä digitaalisia tiedostoja. Kuinka paljon minun pitäisi myydä nämä, jolloin Optio asiakkailleni? Kaikki ideat olisivat erittäin hyödyllisiä. Kiitos.

  50. Sam Carlson (@Obilexity) Huhtikuussa 23, 2014 klo 5: 54 pm

    Työn tulosteiden myyntiin kuuluu etsy, kahvipainike, zazzle ja deviantart. Etsy on minulle liikaa vaivaa b / c, minun on todella hoidettava lähetys ja tulostus ja kaikki, ja haluat myös saada kaikki sosiaalisen median verkostosi samalle tasolle, helpottamaan ihmisten yhteydenpitoa kanssasi. Henkilökohtaisesti käytän SMugmug.com -tulostinta ja työn lähettäjää. ne antavat sinulle koko galleriavaihtoehdon ja hinnoittelusuunnitelmat. Heillä on paljaat vähimmäishinnat, ja sinä pidät mitään yli tämän määrän. Oletetaan, että se maksaa 2.30 dollaria tulostaa ja lähettää 8-painoksen. jos hinta se on 10 dollaria, saat 12 taalaa. Toivottavasti tämä auttaa ja jatka kovaa työtä! Jos päätät käyttää niitä, rekisteröidy tällä linkillä ja se säästää 10%. http://bit.ly/smug-mcpKeep kovaa työtä kaikille! Sam

  51. John Wilson kesäkuuta 14, 2014 klo 6: 38 pm

    Olen tarjonnut täystarkkuustiedostoja DVD-levyillä noin vuodesta 2004. Liiketoiminta ei voisi olla parempaa. Ei ole väliä mitä myyt tai mistä tahansa elämässäsi, sinä hinnoitelet sen mukaan tai mitä vain ajattelet työnne olevan sen perusteella, miten toimitat sen. Elokuvapäivänä myin jopa 645 keskikokoista negatiivia, jotka ammuin häät. Digitaaliseen käyttöön siirtyminen oli valokuvaajien ongelma, kun digitaalinen oli tulossa ikään. Vielä nykyäänkin on joitain valokuvaajia, joilla on vanhentunut asenne studioiden ja häävalokuvayritysten toiminnassa ikään kuin ne perustuisivat edelleen elokuva-alan malliin. Menestyäksesi missä tahansa yrityksessä sinun on selvitettävä, mitä kuluttajat haluavat. Et voi myydä ihmisille jotain, mitä he eivät halua. Joka tapauksessa, hauskoja, hauskoja, hauskoja kommentteja täällä noin 3 vuotta sitten ja taaksepäin suhtautuvat asiat digitaalisten tiedostojen myyntiin. Se on hyvin yleistä tänään. Tunnen useita ammattilaisia, jotka vannoivat minulle, etteivät he koskaan myyisi digitaalisia tiedostojaan, vaikka minulla on aina. Sinä arvasit sen. He myyvät digitaaliset tiedostonsa nyt eivätkä voi olla onnellisempia.

Jätä kommentti

Sinun täytyy olla kirjautunut sisään kommentoidaksesi.

Kuinka mainostat valokuvausyritystäsi

By MCPA-toiminnot

Vinkkejä maisemien piirtämiseen digitaalisessa taiteessa

By Samantha Irving

Kuinka rakentaa profiilisi freelance-valokuvaajana

By MCPA-toiminnot

Kuinka rakentaa profiilisi freelance-valokuvaajana

By MCPA-toiminnot

Muotivalokuvausvinkkejä kuvaamiseen ja muokkaamiseen

By MCPA-toiminnot

Dollarikaupan valaistus valokuvaajille budjetilla

By MCPA-toiminnot

5 vinkkiä valokuvaajille valokuvien saamiseksi perheensä kanssa

By MCPA-toiminnot

Mitä pukeutua opas äitiysvalokuvaistuntoon

By MCPA-toiminnot

Miksi ja miten kalibroida näyttö

By MCPA-toiminnot

12 välttämätöntä vinkkiä onnistuneelle vastasyntyneen valokuvaukselle

By MCPA-toiminnot

Yhden minuutin Lightroom-muokkaus: Alivalotettu eloisalle ja lämpimälle

By MCPA-toiminnot

Paranna valokuvaustaitojasi luovan prosessin avulla

By MCPA-toiminnot

Joten… .Haluatko murtautua häihin?

By MCPA-toiminnot

Inspiroivat valokuvaprojektit, jotka lisäävät mainettasi

By MCPA-toiminnot

5 syytä jokaisen aloittelevan valokuvaajan tulisi muokata valokuviaan

By MCPA-toiminnot

Kuinka lisätä äänenvoimakkuutta älypuhelimen valokuviin

By MCPA-toiminnot

Kuinka ottaa ilmeikkäitä valokuvia lemmikkeistä

By MCPA-toiminnot

Yksi salama pois kameran valaistusasetus muotokuville

By MCPA-toiminnot

Valokuvaus Essentials absoluuttisille aloittelijoille

By MCPA-toiminnot

Kuinka ottaa Kirlian-valokuvia: vaihe vaiheelta -prosessi

By MCPA-toiminnot

14 alkuperäistä valokuvausprojektiideota

By MCPA-toiminnot

Kategoriat

Uusimmat viestit