Ordet er bilder IKKE bilder

Type kategori

Utvalgte produkter

Jeg er den siste personen, ifølge mannen min, som skulle gi en tegnsettingstime. En av hans største kjæledyrdyr er apostroffeil. Det har begynt å gni på meg.

Som et resultat er dagens raske tips en leksjon i apostrofer.

En apostrof betyr ikke "advarsel - det kommer en." Det indikerer besittelse eller sammentrekning. Det er de eneste to grunnene til å bruke en.

Hvis du har mer enn noe av det, får det et "ikke" eller et ". Selv om dette plager mannen min daglig, er tiden det maler nervene mine mest når fotografer skriver ordfotoene (for å bety mer enn ett bilde). Det er feil. Vennligst stopp. Du trenger ikke stoppe for meg. Men stopp for deg selv. Det ser uprofesjonelt ut. Jeg vil at du skal få respekt fra de som leser ordene dine, bloggene dine, nettstedene dine. Så vær sikker på at med mindre det bildet har noe at det ikke er noen apostrof i nærheten.

Når det er sagt, husk at grammatikken min ikke er perfekt, faktisk ikke nær perfekt. Og jeg blir korrigert hele tiden. Så ikke ta det personlig. Bare ordne det nå som du vet.

Gratulerer med Thanksgiving hvis du feirer.

Jodi

MCPAksjoner

Ingen kommentarer

  1. Michelle Warner Martin i november 25, 2009 på 1: 59 pm

    Jeg skulle ønske det var en LOVE-knapp. Jeg ser dette hele tiden, og det gjør meg sinnssyk.

  2. Meg Manion Silliker i november 25, 2009 på 2: 00 pm

    bra en.

  3. Lori Mills Gordon i november 25, 2009 på 2: 01 pm

    lol !! elsker det!

  4. Nicole Wandrie i november 25, 2009 på 2: 04 pm

    Og når kunder hva de skal sette "The Smith's" på gratulasjonskortene. Smith er hva? Smiths hund? Hus? Tre? LOL Jeg oppfordrer dem vanligvis til å si "The Smith Family." Får rundt hele klissete rotet. 😀

  5. Ibenholt Forte Johnson i november 25, 2009 på 2: 19 pm

    Jeg er og engelsklærer så jeg kan absolutt sette pris på denne! Takk for at du delte denne tid biten med oss ​​alle.

  6. Stacey Eason Rainer i november 25, 2009 på 2: 25 pm

    Jeg er en slik grammatikk nerd og dårlig grammatikk gjør meg gal på profesjonelle nettsteder!

  7. Melinda Wieser Tuttle i november 25, 2009 på 2: 26 pm

    Fotografer elsker å si sneek peak i stedet for sniktitt

  8. Alexandra november 25, 2009 på 9: 29 am

    Flott blogginnlegg. Dette er en kjempekjole fra meg haha ​​🙂

  9. Athena Plichta i november 25, 2009 på 2: 30 pm

    Takk skal du ha!!! dette er også et kjæledyrstikk. yep, snik PEAK er en annen ....

  10. Lacey Reimann november 25, 2009 på 9: 31 am

    TAKK SKAL DU HA!!! I likhet med mannen din spiser apostroffeil meg også. Den største lovbryteren i boka mi? Når folk har noe skilt / kampestein / hva som helst ved inngangsdøren og det har navnet sitt på: The Smith's The Smith's what? Smiths stein? Smiths skilt ??? VENNLIGST folk, slutte å markere territoriet ditt! : - D gjør meg virkelig nøtter, så jeg er glad for å se at du kaster lys over emnet!

  11. Heather Long i november 25, 2009 på 2: 38 pm

    Ohhh dette er bra! Jeg hadde en dame som kranglet med meg at hun skulle sette komma foran ordet og i navnene deres. Jeg ga meg bare. Bob, Mary, Joey og Timmy. * sukk * Og ikke engang få meg i gang på deres der, og de er !!!

  12. Heidi Lawson november 25, 2009 på 9: 45 am

    Å ja!! Det driver meg absolutt. Jeg lurer på hvordan jeg taktfullt kan lede noen få mennesker til å lese dette blogginnlegget. . . .

  13. Tiffany november 25, 2009 på 9: 46 am

    GAH! Det driver meg med bonkers også! Og en annen ... ..lins for objektiv ... .GAH!

  14. Linda november 25, 2009 på 9: 50 am

    Bortsett fra det, er det, det er ... ... de er litt mer forvirrende når det gjelder apostrofer (se, ingen apostrofer!). Jeg prøver fortsatt å tyde reglene om DET ... Men ja, det er ingenting som å se en blogg eller et nettsted med ordet foto… når det ikke betyr noen form for besittelse. Takk for dette. Håper mange "lovbrytere" leser og fikser!

  15. Shelly LeBlanc november 25, 2009 på 9: 51 am

    Du er så morsom!!! Jeg er grammatikkdronningen - feilstavinger og dårlig grammatikk driver meg ut av hodet. Jeg korrigerer vanligvis bare mannen min. Takk for at du sa ordene. Det er mot kjæledyret mitt.

  16. lori november 25, 2009 på 9: 56 am

    ikke å starte dette som en kjæledyrtråd eller noe, men det er den sjeldne personen som bruker ordet består riktig !! noe er ikke "Består av." det kan være "sammensatt av" andre ting, men det er det ikke "Består av" andre ting. et lappeteppe består av hundrevis av stykker. en mengde består av 250 personer. det pluss 's, og også kjernefysiske. ikke få meg i gang.

  17. Christy Combs - Inspirert av christy november 25, 2009 på 10: 22 am

    elsker det!

  18. Niecey november 25, 2009 på 11: 08 am

    Haha, du klarte ikke å holde det om et øyeblikk lenger, ikke sant? Det lurer meg også.

  19. Dionne november 25, 2009 på 11: 22 am

    AMEN!

  20. Dionne november 25, 2009 på 11: 25 am

    Og for de som designer og selger julekort, er "Happy Holiday's" også veldig feil. 🙂

  21. Stacey Eason Rainer i november 25, 2009 på 4: 25 pm

    Jeg skriver for alltid sneek peak og må så korrigere den. Jeg vet at det er feil så snart jeg skriver det. Men jeg gjør også disse tingene muntlig, og endrer den første bokstaven med to ord.

  22. Tina november 25, 2009 på 11: 36 am

    Jeg hater dette også! http://www.apostrophe.me har en nyttig graf for alle som fremdeles ikke forstår at apostrofer ikke er flertall indikatorer.

  23. Megan november 25, 2009 på 11: 50 am

    Takk skal du ha. Takk skal du ha. Jeg har sett apostroffeil på plakater og t-skjorter fra nasjonale kjedebutikker og restauranter. Old Navy hadde en t-skjorte i fjor som sa "Local's Only" - egentlig? Old Navy tjener ikke nok penger til å ansette en litteratur korrekturleser? (beklager, av såpekasse :).

  24. Rene Skrodzki i november 25, 2009 på 4: 54 pm

    Jeg visste ærlig talt ikke det, jeg ble aldri ferdig med HS, og grammatikken min er forferdelig. Takk for at du delte

  25. Alexa i november 25, 2009 på 12: 08 pm

    En ENORM kjæledyrskive av meg også ... Det ser ut til å være et vanlig problem blant fotografer .... Også ord som din og du. De mener forskjellige ting! Og det er og det er. Igjen forskjellige betydninger. Forhåpentligvis kan innlegg som dette hjelpe oss alle med å forbedre skrivingen.

  26. Annika Plummer i november 25, 2009 på 12: 26 pm

    Takk skal du ha! Jeg vet ikke hvorfor det er så vanskelig for folk å forstå sammentrekning / besittelsesregelen. Takk for at du viste alle!

  27. Laura i november 25, 2009 på 1: 32 pm

    Amen! Det er en veldig enkel regel, men likevel så ofte rotet. Ugh.

  28. Trude Ellingsen i november 25, 2009 på 2: 22 pm

    Jeg kunne ikke være mer enig, dette er en av mine største kjæledyr! Det som er enda verre er når selskaper bruker falske eiendeler i sin reklame eller til og med logoer. Utenkelig!

  29. Ann i november 25, 2009 på 3: 06 pm

    Å takk, takk, takk .... legg "det er" og "det" til listen også!

  30. lori (aka: marzi) i november 25, 2009 på 3: 29 pm

    mens vi er i gang, kan vi lære folk at papirvarer (som i papirprodukter) er med en "e"? stasjonAry betyr at du står stille. stort kjæledyr!

  31. Melinda Tuttle i november 25, 2009 på 4: 19 pm

    Jodi vil du ha et svart fredagssalg ???? Din veske med triks er det jeg virkelig vil ha, men de andre menneskene vil ha pengene mine ... salg du vet ... de prøver å få meg. Ikke la meg gjøre det. 🙂

  32. Carin i november 25, 2009 på 5: 00 pm

    Å, staving kommer virkelig til meg. Øverst på listen min er "congradulations" til bryllupsparet.

  33. Sarah i november 25, 2009 på 6: 26 pm

    Jeg kunne ikke være mer enig! Det irriterer meg også. 🙂

  34. Liana Roxanne Clark november 26, 2009 på 12: 39 am

    Jodi, den feilen er så misbrukt i disse dager. Det er som om folk ikke vet forskjellen mellom et eiendomsmessig og flertall. Flertall trenger ikke apostrofer! Og Heather, var ikke klienten din riktig i å be om et Oxford-komma? Jeg har kjent mange som sier at det er valgfritt, men det er absolutt ikke feil. (I det minste da jeg fikk vite om dem.) Sukk ...

  35. Shelley november 26, 2009 på 10: 07 am

    Ok, jeg hadde ikke tenkt å legge til en, men så fortsatte jeg å sjekke listen over blogger og så en annen kjent fotograf bruke denne feilen igjen, to ganger, i ett innlegg. Det ser ut til å være mye forvirring om når jeg skal bruke “jeg” eller “meg” i en setning. Det er faktisk enkelt å få rett hvis du bare følger denne enkle regelen. For eksempel skal Tim og jeg handle. Du vil ikke si "Jeg skal handle", så setningen er feil. Prøv alltid setningen uten den andre personen i den. Oftere ser jeg feilen som er gjort på slutten av setninger der folk bruker jeg i stedet for meg. Her er et eksempel jeg tok tak på internett - Feil: “Han ga konsertbilletter til Mike og jeg.” - Riktig: “Han ga konsertbilletter til Mike og meg. ”- Hvis du vil vite hvordan du skal fortelle det, tar du bare“ Mike og ”ut av setningen. Du vil ikke si at han ga billettene til I. Min grammatikk er heller ikke perfekt, men jeg er enig, jo mer vi prøver å holde oss i sjakk, jo mer profesjonelt vil vi se ut! Takk for all flott info Jodi!

  36. Livet med Kaishon i november 26, 2009 på 1: 17 pm

    Så morsomt! Jeg tror ikke jeg har lagt merke til at folk gjør det før, men det ville definitivt plaget meg også! : ) God høsttakkefest!

  37. Diane i november 26, 2009 på 5: 31 pm

    Gratulerer med høsttakkefesten! Ja, det bugs også meg. Drives meg nøtter virkelig. Takk for at du fortalte noen få mennesker.

  38. Michelle i november 27, 2009 på 7: 12 pm

    Jeg er enig, men min største grammatikk er å avslutte en setning i en preposisjon! Det er "Hvor er du?" IKKE “Hvor er du?”. Takk skal du ha. Jeg føler meg bedre nå som jeg har sagt det. 😉

  39. Teresa Allred Knoop-Troullier november 30, 2009 på 10: 18 am

    Jeg pleide å undervise honnør engelsk. Disse plager meg også! Liana, du har rett. Det skal være komma før og. Avisskrivere sluttet å bruke dem fordi det sparer blekk. Lyst på det. 🙂

  40. Karen i november 30, 2009 på 10: 55 pm

    Dette er min STØRSTE kjæledyrkikk! Takk for at du sa noe 🙂

  41. Liana Roxanne Clark i desember 1, 2009 ved 10: 56 am

    Teresa, takk for validering! Jeg måtte sørge for at den gamle hjernen ikke helt mistet den. :-) Sparer du blekk ved ikke å skrive et komma? Fantastisk!

  42. Marcy i desember 3, 2009 ved 6: 31 am

    Takk! Jeg er tegnsetting og grammatikknerd - men jeg gjør også feil. Jeg hater også når folk bruker "ganske" for "stille" eller "til" for "også". Takk for at du hjalp oss alle!

  43. Adam W i desember 3, 2009 ved 10: 20 am

    apostrof ... ingen apostrof eller tannere eller deres osv ... noen av årsakene til at jeg fikk D'er ... eller Ds ??? på engelsk hele skolen. Engelsk er for (å?) komplisert! Grrrrrr.

  44. Elaine i desember 3, 2009 på 12: 38 pm

    YEEESSS! Takk for at du sa dette! Og for de som sliter med det eller dets ... det er = det er eller det har sitt = besittende Og amen til ingen lykkelig høytid! God jul!

  45. Dianne i desember 14, 2009 ved 12: 17 am

    Takk, takk, takk! Apostrofe misbruk gjør meg gal !!! Jeg elsker absolutt linjen din, "En apostrof betyr ikke" advarsel - en "kommer". ?? Jeg må kanskje bruke den.

  46. Tamara Kenyon i desember 23, 2009 på 1: 40 pm

    Jeg kan ikke uttrykke hvor mye det plager meg når folk setter apostrof på feil sted. :) STØRSTE PET PEEVE NOENSINNE! Jeg hater også når folk setter dit og de er i feil sammenheng også.

  47. Phill I mai 25, 2010 på 8: 31 pm

    Bildene kan faktisk være korrekte. Foto er faktisk ikke et sant ord, det er en forkortet form for fotografi. På grunn av den populære bruken har foto blitt integrert i det engelske språket. Så ja, bilder er korrekte når du vurderer foto som et ord. Hvis du ønsker å bruke helt korrekt engelsk, vil man bruke ordet fotografi, og når du sier bilde, vil det bare være en forkortet versjon. Så setter riktig engelsk grammatikk inn, og du vil bruke en apostrof for å koble den siste bokstaven i den flertallede formen for fotografi, s, til den forkortede formen for hovedordet, foto. Derfor er bilder som er det samme som fotografier. Engelsk professor her, det er blitt omstridt mye på grunn av forvirringen av at foto er et ord eller ikke.

    • John på oktober 21, 2011 på 7: 32 pm

      Phil, du har skadet troverdigheten din ved å bruke feil form av "det er".

      • Simon Brown April 19, 2012 på 1: 35 am

        John - det kan være en sammentrekning av “det er”, men kan også brukes i tidligere tid “det har vært omstridt mye”.

        • SL I juni 13, 2012 på 10: 20 am

          Jeg tror han refererer til "på grunn av den populære bruken" nær begynnelsen av innlegget. Jeg skjønner at "bilder" KAN være en sammentrekning av fotografier, men jeg tviler på at det er meningen med de fleste som skriver "bilder", Jeg mistenker sterkt at de bare blir utfordret grammatisk og ville gjort det samme for andre flertall.

  48. Stuee I mai 29, 2010 på 9: 35 am

    Adam W (nr. 45) har et poeng. Apostrofer kan brukes i flertall i noen tilfeller, spesielt for visse forkortelser eller for å avklare ting for leseren ... f.eks. 1 Det er to i på ski og tre a i jordvark. f.eks. 2Han sendte fire SOS-er før noen svarte.

  49. Dan I juni 4, 2010 på 7: 08 am

    Men er ikke Photo en sammentrekning av fotografier?

  50. Dan I juni 4, 2010 på 7: 13 am

    Jeg pleier å være enig med Phil. Selv om jeg sannsynligvis ville bruke bilder, men det ville ikke gjøre meg gal fordi det er en sammentrekning av ordet fotografier.

  51. Christopher Lacey På september 25, 2010 på 1: 14 pm

    Men helt sikkert er poenget at foto ER en sammentrekning av fotografier, så apostrofen brukes til å illustrere at det mangler bokstaver. Selv om jeg skjønner at apostrofen her har gått ut av bruk - akkurat som folk ikke skriver papirer. eller 'telefon, selv om det teknisk sett burde være det.

  52. Andy_P June 18, 2011 på 3: 12 pm

    Sitat fra en av de andre kommentarene: Takk! Jeg vet ikke hvorfor det er så vanskelig for folk å forstå sammentrekning / besittelsesregelen. Takk for at du viste alle! Men er dette en enkel sak? "Foto" * er * en sammentrekning av "fotografi". Så det kan hevdes at apostrofen i "bilder" er der for å vise sammentrekning og ikke en feilaktig besittelse i det hele tatt /

  53. Nikki June 18, 2011 på 10: 50 pm

    Ok - ordet "Photo" er i Oxford English Dictionary som et ord. Politikken er at et nytt ord skrives inn etter at det har vært vanlig i ti år. Derfor er sammentrekningen nå mer eller mindre ikke tillatt. Flertallet er "Bilder" eller "Fotografier", avhengig av hvor formell du ønsker å være. Oppføringen i OED er som følger, (merk flertall) Foto Uttale: / ?? šfÄ »¾_tÄ» noun_ / substantiv (flertall bilder) et fotografi. Informell et foto finish.verb (foto, foto, foto) [med objekt] informat ta et fotografi av. Jeg tror det tar vare på det.

    • Gary I mai 21, 2013 på 4: 37 am

      Bare fordi det nå er i ordboken, betyr ikke det at det ikke er en sammentrekning fra det opprinnelige ordet, kan ikke se at det er en regel.

  54. georgia På August 12, 2011 på 8: 12 pm

    Jeg har lurt på dette en stund, og er fremdeles ubestemt. Slik jeg ser det, er det to alternativer: 1) "Bilder" - ingen apostrof fordi det bare er flertallet av "foto". 2) "Foto" "- en apostrof fordi det er en forkortelse av" fotografier ". Hva er dine tanker? Kanskje noe å tenke på.

  55. Bare meg På August 25, 2011 på 5: 12 pm

    Snakker vi om ordet "fotografier" flertallsformen av fotografiet? I så fall må den riktige formen være et bilde fordi, som du påpeker riktig, er det enten den besittende formen eller en sammentrekning, og i dette tilfellet er det klart at bildene er en sammentrekning av fotografier. av ordet foto og ikke fotografi. Det blir blir det, fotografier blir bilder, begge sammentrekninger. Apostrofen markerer de manglende bokstavene. Jeg ser ikke problemet.

  56. Ben i desember 21, 2011 på 1: 07 pm

    Nei, du idioter. Bilder er korrekte. Bildene stemmer ikke. "Bilder" er et ord virkelig nå; det spiller ingen rolle at det er en sammentrekning av ordet fotografier, for i dette tilfellet er det ikke det. Som noen ovenfor nevnt, er telefon en sammentrekning av ordet telefon, TEKNISK.

  57. Bob på januar 12, 2012 ved 8: 51 am

    Folk som blir mest sinte er vanligvis de som har feil! Det er mange innlegg her som forklarer det riktig; sant til engelsk ville det være bilder (sammentrekning), men hvis du tillater at bildet er et ord i seg selv, noe vi kanskje burde, så er bildene riktige (og i dette tilfellet blir bildene feil). som begge er riktig, du bør nok alle roe deg ned!

  58. cormac i februar 23, 2012 ved 7: 59 am

    Foto er en sammentrekning av fotografi, så bildene er gyldige.

  59. William I mars 2, 2012 ved 5: 27 am

    Med mindre de som skriver "bilder" har til hensikt å tro apostrofen for å indikere at ordet "fotografier" er kontrakt.

  60. Skål I mars 5, 2012 ved 5: 51 am

    Brukes ikke apostrofen på bildet fordi det er en sammentrekning av 'fotografier'?

  61. Meagan På juli 20, 2012 på 1: 29 pm

    Bildene er faktisk riktig på en måte (selv om det riktignok ser litt av). På engelsk betyr en apostrof i et sammentrukket ord utelatelse av bokstaver: dvs. kan ikke = kan ikke, ikke = ikke, y'all = dere alle (sørlendinger, vær så snill å få denne stavemåten riktig! gir ingen mening!). Selv om ordet foto har blitt et mye brukt og akseptert ord, ble det opprinnelig brukt som slanguttrykk; det er et forkortet ord for fotografi. Dermed, når du utelater 'grafen' fra ordet og legger til et s for å betegne flertall fotografier, KAN det bli bilder. Bare nevner det'.

  62. Hans Proebsting i november 21, 2012 på 7: 19 pm

    Men så ... burde sammentrekning skje før pluralisering, eller etterpå?

  63. serena på januar 2, 2013 ved 9: 24 am

    En apostrof plasseres når den brukes som en besittende eller når det mangler lett i ord-to-reglene.

  64. AB På August 23, 2013 på 4: 37 pm

    Hei, jeg godtar fullstendig korrekt bruk av grammatikk, men jeg har alltid trodd at apostrofen i 'bilder' indikerte sammentrekningen fra fotografier? Kan noen kommentere dette?

  65. Fifi på oktober 21, 2013 på 3: 42 am

    Bildene er grammatisk korrekte fordi det er en forkortelse av ordet "fotografier". Men 'foto' har eksistert en stund, og da så mange mennesker holder feil i en apostrof når en er lagt til for flertall, hvorfor risikere å se ut som om du har gjort en feil?

  66. Tror ikke det på oktober 24, 2013 på 7: 36 pm

    Du sier "Det indikerer besittelse eller sammentrekning." Er ordet ikke fotografier, og derfor er en sammentrekning av bildene riktig?

  67. Elie i november 5, 2013 på 3: 27 pm

    På nederlandsk er det bilder så jeg forstår om folk fra Nederland skriver ned bilder

  68. Stuballer på oktober 20, 2014 på 3: 54 am

    Vel, jeg lurer på ... hvis foto er et ord, så kan pluraliseringen følge mønsteret med andre ord som ender med et konsonant+ 'o'. Poteter, tomater, tornadoer, ekko, embargoer, mygg, vulkaner, bilder ... ????

  69. Tristan Kelly i desember 13, 2014 ved 6: 01 am

    Egentlig er Photo's en sammentrekning av ordet fotografier. Håper dette hjelper. Tristan (Korrigere amerikansk stavemåte og grammatikk siden 1974)

Legg igjen en kommentar

Du må være logget inn å poste en kommentar.

Type kategori

Seneste innlegg